Grudzie 09 2018 21:18:25
Nawigacja
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Pi瘯no
· Dieta
· szukam na randk
· Zmiana mieszkania
· Intryguj帷a wiedza
Najciekawsze tematy
Brak temat闚 na forum
Ostatnie artyku造
· Komenda Miejska Poli...
· Postanowienie S康u R...
· Ruch Spo貫czny im. P...
· Z這ty s豉bszy w I kw...
· Sk豉dowisko odpad闚 ...
Ostanie komentarze
Newsy
[url=http://publish.ly...
[url=https://emaze.me/...
TIKTOK hack 2019 gener...
TIKTOK hack 2019 gener...
[url=http://vk.com/pag...
[url=http://vk.com/pag...
[url=http://vk.com/pag...
[url=http://vk.com/pag...
CZE汎 ICH PAMI犴I !
W W這clawku opozycja o...
jestem pewien ze pos這...
marsz emeryt闚 robi Da...
Gra篡na Przybylska Wendt
[url]http://www.bibula...
Dzi wida ze PIS si ...
[url]https://l.faceboo...
Oby, panie prezesie, oby.
Gdyby tam zostal to uw...
Je瞠li przestaniesz ko...
[url]https://www.poema...

Artyku造
I ju nie zostan os康...
realista, Twoje s這wa ...
Zruga nas nieco b璠帷...
Europa zmierza w stron...
warto piel璕nowa pami耩
niepr璠ko poznamy prawd
ciekawe czy Kisieli雟c...
瞠 obwodnica p這cka zo...
zgodnie z pismem min.i...
S康 Rejonowy w Sochac...

Galeria
powiadomic
ORMO wiecznie zywe
fajna laska z tej blon...
[url]http://wpolityce....
tym kapelanom II S nie...
kwiatonosz
ciekawe choroby kaczy...
to tak jak gra w tusko...
安ietna by豉 ta bajka,...
was? przecie ty jeste...
Najcz窷ciej...
...czytane newsy:
Powitanie ministra Ziobro w P這cku
Zaproszenie na uroczysto軼i
Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski w Przasnyszu
Chwila bez polityki, czyli jazda "bez trzymanki"
SKANDAL! CENZURA POLITYCZNA W DZIENNIKU.PL
30 lat temu. "Prawda o p這ckiej Solidarno軼i"
Wniosek o pozbawienie honorowego obywatelstwa miasta P這cka
Podzi瘯owania
Ucieka przed kryzysem
93 rocznica odzyskania niepodleg這軼i w P這cku


...czytane artyku造:
Ruch Spo貫czny im. Prezydenta Lecha Kaczy雟kiego
Postanowienie S康u Rejonowego w P這cku
Marek Martynowski: Zanim zag這sujesz poznaj mnie i moje pogl康y
Forum M這dych PiS w P這cku
Klub GP w P這cku
Sk豉dowisko odpad闚 w Rachocinie do zamkni璚ia?
Z這ty s豉bszy w I kwartale nie tylko od euro, ale i walut regionu
Komenda Miejska Policji w Plocku-odpowied
Apel do radnych
Pa雟two bez g這wy


...ogl康ane fotki:
p1000098.jpg
zyrardow4_1.jpg
758cb69f3fd1b0a4c2b4abb8bcd3fa85.jpg
32e013d208bd4ab872c69543bdd1041f.jpg
msza10.jpg
msza2.jpg
adsc06958.jpg
img_0037.jpg
terlikowski2.jpg
kongres-pis-029.jpg

Polub nas na Facebook i pole stron znajomym!
Zobacz tak瞠
· P這cczanie Bohaterom
· P這cczanie na pogrzebie "Inki" i "Zago鎍zyka"
· P這cczanie na rocznicy katastrofy smole雟kiej
· P這cczanie pami皻aj o rocznicy zamachu stanu
· "1914 - 1939 - 1944 - 1989 P這cczanie dla Niepodleg貫j"
· Zawieszenie post瘼owania ws. obra瘸nia uczu religijnych. "Nieznani" sprawcy dalej nieznani. Ustalenie adresu IP zbyt skomplikowane dla p這ckiej prokuratury?
· P這cczanie w drodze i na Marszu Niepodleg這軼i 2012
· P這cczanie na Marszu Niepodleg這軼i w Warszawie
· P這cczanie na marszu w obronie TV Trwam i wolno軼i s這wa; Warszawa 21.04.2012
· Chwila bez polityki: Gdzie znani p這cczanie chodzili na randki
· PiS przeciw podnoszeniu wieku emerytalnego
· P這cczanie znani i nieznani: Wac豉w Aleksander Lachman
· P這cczanie znani i nieznani: W豉dys豉w Broniewski
· Znani i nieznani p這cczanie
· P這cczanie znani i nieznani: rodzina P這skich
P這cczanie znani i nieznani w XX wieku
P這ck


13 czerwca 1931 roku w li軼ie pasterskim z okazji 50- tej rocznicy kap豉雟twa tak pisa, „nowy okres czasu, w kt鏎ym 篡jemy i kt鏎y rozpoczynamy, ma charakter spo貫czny. Odbudowa Ko軼io豉 Chrystusowego w tym g堯wnie kierunku dzi p鎩嗆 powinna. Na ten obowi您ek katolicki wskazuje Namiestnik Chrystusowy na ziemi, tego chce od nas Pan B鏬. Spo貫czna praca, w imi Boga podj皻a i prowadzona, wprowadzi Chrystusa do spo貫cze雟twa naszego”.
Nowowiejski wydawa te pisma mniejszej rangi, okoliczno軼iowe odezwy i ok鏊niki, kt鏎e ukazywa造 sytuacj. Zawsze na pierwszym planie widzia rodzin. Ubogim i bezrobotnym doradza cierpliwsze znoszenie niedostatk闚. Podstawy takiego nauczania zawar w oryginalnej, aczkolwiek nieco jednostronnej, interpretacji stosunku pracy ludzkiej do cierpienia, gdy m闚i: „niechaj umys造 i serca swoje wznosz cz瘰to do Ukrzy穎wanego, bo przecie zaj璚ie i prac s逝sznie uwa瘸 si za najwi瘯sze warto軼i 篡ciowe, to jednak zbawienie ludzko軼i zawdzi璚zamy mi這軼i cierpi帷ego Chrystusa. Niech wi璚 w tej my郵i, znajduj najpewniejsz pociech, 瞠 przyjmuj帷 po chrze軼ija雟ku trudno軼i i cierpienia, najskuteczniej przyczyniaj si do tego, by wcze郾iej wr鏂i造 czasy po pokoju i mi這sierdzia”.
8 grudnia mija 101 rocznica wyniesienia Go na biskupstwo p這ckie , wi璚 trzeba by o tej barwnej postaci m闚i, pisa.
Czasy w kt鏎ych 篡 x Abp by造 nie tylko ci篹kie materialnie, ale te trudne do prowadzenia jakiejkolwiek pracy duszpasterskiej. Sprawy spo貫czne by造 dla biskupa Nowowiejskiego bardzo wa積e. Pilnie 郵edzi prace duchowie雟twa katolickiego za granic, zw豉szcza we Francji, sprowadzaj帷 stamt康 odpowiednie czasopisma i ksi捫ki. Zawsze ksi康z biskup uwa瘸, 瞠 kwestia spo貫czna czy robotnicza musi si 陰czy z wychowaniem religijnym czy og鏊noludzkim. Jeszcze jako rektor seminarium pod koniec XIX wieku sprowadzi do P這cka z Warszawy Siostry Matki Bo瞠j Mi這sierdzia, aby z nimi za這篡 zak豉d pod wezwaniem Anio豉 Str騜a dla upad造ch dziewcz徠. Nauczanie ksi璠za arcybiskupa mo積a by podzieli na kilka okres闚. Pierwszy to okres do 1909 roku, (gdy faktycznie obj掖 urz璠owanie 10 stycznia) czyli do czasu obj璚ia biskupstwa w P這cku. Drugi, to okres budowania my郵i spo貫cznej do kryzysu. A trzeci to okres przed wybuchem II Wojny 安iatowej.
W pierwszym okresie, sprowadzi siostry mi這sierdzia i za這篡 pismo dla ludzi 鈍ieckich „Mazur”, od 1906 roku by to organ Zwi您ku Katolickiego.
W P這cku podobnie jak w innych miastach Kr鏊estwa Polskiego, pod koniec 1904 roku notujemy wzrost wrzenia rewolucyjnego. Bezpo鈔edni przyczyn tego jest og這szona w pa寮zierniku 1904 roku nowa mobilizacja do wojska w zwi您ku z wojn rosyjsko- japo雟k. Pomimo upadku rewolucji 1905 -1907 roku klasa robotnicza P這cka wywalczy豉 sobie podwy磬 wynagrodzenia, skr鏂enia dnia roboczego 鈔ednio o godzin. Spo貫cze雟two p這ckie mog這 korzysta z prawa tworzenia organizacji w dziedzinie o鈍iaty i kultury. Wydarzenia p這ckie w dniach rewolucji 陰czy造 si z narastaj帷ym antyklerykalizmem w鈔鏚 biedoty miasta i mieszka鎍闚 wsi p這ckiej. Antyklerykalizm doprowadzi w P這cku do powstania mariawityzmu, kt鏎y zerwa z ko軼io貫m rzymsko- katolickim w 1906 roku. „Czerwony Sztandar”, organ SDKPiL, widzia w ruchu mariawickim przede wszystkim protest przeciwko wyzyskowi ko軼ielnemu. By to r闚nie protest przeciwko wsp馧dzia豉niu kleru z klasami posiadaj帷ymi przeciwko rewolucji 1905 roku. To by豉 tylko propaganda si lewicowych.
Lata I Wojny 安iatowej i Rewolucji Pa寮ziernikowej nast瘼owa這 dalsze pogarszanie si po這瞠nia materialnego ludno軼i P這cka.
Wojna 鈍iatowa wy豉nia豉 nowe, inne potrzeby. Stale aktualna by豉 sprawa opieki nad ludno軼i. Duchowie雟two diecezji z biskupem na czele czynne si anga穎wa這 w r騜ne inicjatywy spo貫czne. W 1914 roku powo豉 Komitet Obywatelski miasta P這cka, kt鏎ego prezesem zosta ksi康z pra豉t Ignacy Lasocki. Opiek nad dzie熤i pozbawionymi niejednokrotnie domu i rodziny spocz窸a w r瘯u ksi璠za kanonika Stanis豉wa Figielskiego. Domem opieki nad dzie熤i kierowa造 w P這cku S逝磬i Marii. Chrze軼ija雟kie Towarzystwo Dobroczynno軼i prowadzi這 w P這cku r闚nie ochronk dla dzieci kierowan przez siostry szarytki i przytu貫k dla starc闚. W pierwszych latach niepodleg這軼i o篡wi豉 si te katolicka dzia豉lno嗆 spo貫czna w diecezji. W dniu 6 II 1919 roku, na zje寮zie delegat闚 dekanalnych, powo豉no Sekretariat Diecezjalny dla Spraw Spo貫cznych a ju w nr 1. z 1920 roku zamieszczono regulamin tego Sekretariatu. Stwierdzano w paragrafie 1., i „Praca spo貫czna na zasadach Chrystusowych oparta winna by przez duchowie雟two diecezji p這ckiej popierana, inicjowana, a nawet prowadzona.
Biskup p這cki podkre郵a, 瞠 bieda ma charakter odst瘼stwa od Boga i nadprzyrodzonych zasad wszczepionych przez Boga. Tak pisa w li軼ie pasterskim z 1932 roku: „ludzko嗆 nie pami皻a takiej biedy i takiej niewiary, aby otwarcie przeciwko Bogu si buntowa i wprost walczy z Bogiem, jak to czyni dzisiejsi bezbo積icy”, pisa w li軼ie pasterskim z sprawie kryzysu lat 30 – tych. Odej軼ie ludzi i spo貫cze雟tw od praw Bo篡ch a kryzysem ekonomiczno-spo貫cznym zachodzi 軼is豉 zale積o嗆 m闚i biskup. Odwo逝je si biskup, do analogii duszy i cia豉, kt鏎e rozpada si i znika bez duszy, tak jak rozpadaj si i zanikaj dobra materialne bez d鏏r duchowych i przestrzegania praw Boskich.
Dalej nawi您anie do analogii z upadkiem Adama, gdzie „ludzie zbuntowa1i si przeciwko swemu Stw鏎cy, kt鏎y da 鈍iat do ich u篡tku, a zarazem wskaza te prawa, kt鏎e mi si rz康zi powinno, czerpi帷 ze korzy軼i, nale篡 przeto wr鏂i do Boga, a prawo bo瞠 przy korzystaniu z d鏏r tego 鈍iata wiernie zachowywa.”
A w Kazaniu na G鏎ze wzywa arcypasterz s這wami Jezusa Chrystusa: „Starajcie si naprz鏚 o Kr鏊estwo Boga i Jego sprawiedliwo嗆, a to wszystko b璠zie wam dodane” (Mt 6,33). W tym w豉郾ie aspekcie, zach璚aj帷 pracuj帷ych do w陰czenia si w dzia豉lno嗆 zrzesze katolickich, Arcybiskup pisa (...) - szukajcie najprz鏚 Kr鏊estwa Bo瞠go i jego sprawiedliwo嗆 a doczekacie si z pewno軼i i tej reszty, tj. polepszenia swojego bytu.
Zdaniem arcybiskupa Nowowiejskiego, to trzy wsp馧czesne zjawiska doprowadzi造 do rozpadu owej zale積o軼i i kryzysu gospodarczego.
G堯wnym by komunizm. Stosunek arcybiskupa Nowowiejskiego do ideologii komunistycznej by zdecydowanie negatywny. Ju w 1918 roku okre郵i przyczyn jak by deklarowany przez system ateizm, a nast瘼nie jego stosunek do kwestii spo貫cznej. „Zupe軟a r闚no嗆 mi璠zy lud幟i jest niemo磧iwa. R闚ni wprawdzie jeste鄉y wobec Boga. R闚ni powinni鄉y by wobec prawa. Jednak jest i by musi pewnego rodzaju nier闚no嗆. jedni s zdolniejsi, pilniejsi, pe軟i si i zdrowia, inni zn闚 mniej zdolni, s豉bsi i chorzy. I tej nier闚no軼i 瘸dne wysi趾i ludzkie skasowa nie s w stanie. Z niej za rodzi si i powstaje nier闚no嗆 spo貫czna. (...) B陰dz wi璚 ci, co obiecuj raj na ziemi”.
Sprzeciw budzi這 zaprowadzanie tzw. r闚no軼i spo貫cznej drog likwidacji w豉sno軼i prywatnej. Wedle Pasterza p這ckiego, „w豉sno嗆 prywatna - jest rzecz 鈍i皻, a jej znoszenie przeciwne jest naturze cz這wieka i pogorszy這by tylko los ludzi pracuj帷ych”. W li軼ie pasterskim z 11 II 1918 roku wymienia biskup szereg kl瘰k i wynaturze, kt鏎e dokona造 si na Wschodzie po rewolucji pa寮ziernikowej. Jako g堯wny pow鏚 tego stanu rzeczy upatrywa w zniesieniu prywatnej w豉sno軼i ziemi, kt鏎a jest zagwarantowana tak przez prawo Boskie jak i wszelki zdrowy rozs康ek. Powa積ym niebezpiecze雟twem dla klasy spo貫cznej w ideologii marksizmu Nowowiejski upatrywa w walce klas. W li軼ie po鈍i璚onym kryzysowi gospodarczemu (8 XI 1932 r.) Pasterz p這cki pisa: „Wszyscy g喚biej i dalej patrz帷y dzi wiedz, 瞠 nie wyd德ignie nas z tego stanu socjalizm, kt鏎y wprowadzaj帷 okrutn zasad walki klas, sam si przyczyni, 瞠鄉y doszli do tego”. Jeszcze ostrzejszy zarzut spotyka si w Li軼ie o mi這sierdziu chrze軼ija雟kim (9 X 1933 roku), „aby wprowadzi walk klas zamiast mi這軼i, mi這sierdzia i sprawiedliwo軼i, kt鏎a jest nie tylko 廝鏚貫m widomego kryzysu spo貫czno – gospodarczego, ale wywo豉豉 skutki, kt鏎ych ludzie nie u鈍iadamiaj sobie, mianowicie ,,zawar豉 serca na niedol bli幡ich”.
Obok krytyki, pojawiaj si czasem zwroty obiegowe jak „bolszewickie sekciarstwo” i stwierdzenia uproszczone; np. 瞠 socjali軼i chc tylko, by robotnik zaspokoi potrzeby cia豉, albo, 瞠 komuni軼i twierdz, i kochaj ca造 鈍iat, a „najbli窺zych prze郵aduj i zabijaj, rodziny swej nie kochaj; zna nie chc i porzucaj m捫 - 穎n, 穎na - m篹a, rodzice - dzieci, a dzieci rodzic闚? Pasterz p這cki ostrzega w ten spos鏏 przed niebezpiecze雟twami gro膨cymi katolickiej Polsce ze strony tej ideologii, kt鏎a zapanowa豉 w Rosji Radzieckiej.
Drugim zjawiskiem, kt鏎e zak堯ci這 ustanowiony przez Boga porz康ek 篡cia spo貫cznego by - wed逝g arcybiskupa Nowowiejskiego – kapitalizm, „nie wyci庵nie nas i drugi winowajca - kapitalizm, kt鏎y nagromadzi w r瘯ach jednych zbyt wiele kapita逝, a serce zamkn掖 na bied drugich. R闚nomiern odpowiedzialno嗆 obydwu system闚 podkre郵a fakt zastosowania tak w odniesieniu do komunistycznej doktryny walki klas, jak i w odniesieniu do zjawiska indywidualnej koncepcji kapita逝 w kapitalizmie, tj. wobec dwu najwi瘯szych nieprawid這wo軼i ekonomiczno - spo貫cznych tych dwu ideologii.
Arcybiskup wymienia 4 skutki nieprawid這wego funkcjonowania kapitalizmu. Po pierwsze, krzywda i wyzysk pracownik闚 przez niegodnych pracodawc闚, kt鏎zy nazywaj si chrze軼ijanami. Niesumienne wykonywanie obowi您k闚 przez okradanych i wyzutych z wiary pracownik闚. Lekkomy郵ne trwonienie zasob闚 materialnych i okradanie mocodawc闚. N璠za i bezrobocie, strajki, fa1e nienawi軼i spo貫cznej i g這du. Ostatnim zjawiskiem to konsumpcjonizm, kt鏎ego skutkiem sta這 si zak堯cenie harmonii porz康ku stworzenia i kryzys gospodarczy.
Cho arcybiskup Nowowiejski tego terminu nie u篡wa, to nawi您ywa do samej postawy, „nie wyd德ignie nas r闚nie coraz wi瘯sze uganianie si jedynie za dobrami materialnymi z zapomnieniem o wy窺zych dobrach, o dobrach Bo篡ch”. Wyj軼ie znajduje pasterz p這cki tylko w powrocie do Ewangelii Chrystusowej i Jego przes豉niu mi這軼i mi這siernej oraz w przyj璚iu i zastosowaniu spo貫cznej nauki papie篡 Leona XII i Piusa XI.
砰wa by豉 zawsze troska o problematyk spo貫czn biskupa p這ckiego. Trwaj帷 w 軼is貫j 陰czno軼i z magisterium papieskim, arcypasterz rozwija w豉sny model pasterskiej teologii spo貫cznej. U jego 廝鏚e znalaz造 si elementy teologiczne: jasne postrzeganie jednostek i spo貫cze雟tw do Boga a sytuacj spo貫czno- ekonomiczn, po陰czenie pomi璠zy mi這sierdziem Bo篡m a mi這sierdziem jednostkowym i spo貫cznym. Jednak priorytet mi這sierdzia jest przed sprawiedliwo軼i oraz zasada synowskiej odpowiedzialno軼i wobec Boga w procesie podporz康kowania natury i organizacji 篡cia spo貫cznego. Faktem jest, 瞠 biskup p這cki koncentrowa si g堯wnie na stw鏎czym aspekcie tej teologii, nie dostrzegaj帷 potencja逝 spo貫cznego protestu i wyzwolenia. W swoim nauczaniu Pasterz p這cki nie podj掖 tak瞠 takich w徠k闚 nauczania Leona XIII czy Piusa XI, jak np. wezwania do antyliberalistycznej polityki spo貫cznej pa雟twa i stosowania zasady pomocniczo軼i.
Katolicka my郵 spo貫czna arcybiskupa jest przyst瘼niejsza od wyk豉dni encyklik, a przez to bardziej radykalna. R闚nie napi皻nowanie krzywdy i niesprawiedliwo軼i jest w listach pasterskich wa積iejsze, a 膨danie p豉cy rodzinnej bardziej stanowcze. Przede wszystkim jednak arcybiskup Nowowiejski by jednym z prekursor闚 pojmowania mi這sierdzia jako istotnego prawa i zobowi您ania spo貫cznego. Jego urzeczywistnienia domaga si zw豉szcza od Ko軼io豉, nieustannie apeluj帷 o mi這sierdzie zorganizowane.
To tylko jedna cz窷 dzia豉lno軼i arcybiskupa Antoniego Juliana Nowowiejskiego. W II cz瘰ci chcia豚ym napisa o jego bohaterstwie w czasie II wojny 鈍iatowej.
AddThis:

Komentarze
#1 | radek dnia grudzie 07 2009 13:34:17
Bardzo wazna i cenna inicjatywa, o wielu bohaterach, m璚zennikach, dzia豉czach spo貫cznych nawet nie wiemy
trzeba dotrze do ludzi starych, oni wiele moga powiedzie,
wielu zna ludzi wartych pami璚i i w ten spos鏏 powstanie poczet
ludzi juz zapomnianych a o kt鏎ych winni鄉y wiedzie i pami皻a,niechby to by nawet na razie poczet wirtualny,pzdr.
#2 | :-) czasem :-/ dnia grudzie 07 2009 16:01:05
Dzi瘯uj panie Mariuszu za ten tekst.
Wci捫 za ma這 znamy B這gos豉wionego Ordynariusza P這ckiego. Wci捫 za rzadko przypominamy sobie o tym wielkim P這cczaninie.
Ilu z nas posiada w swojej biblioteczce dzie豉 Antoniego Juliana? Ilu z nas zapisa這 si na subskrypcj jego dzie?
Jak cz瘰to sk豉damy kwiaty czy zapalmy 鈍ieczk pod jego pomnikiem? Jak cz瘰to modlimy si u這穎n litani ku jego czci? Jak cz瘰to wzdychamy ku Niebu prosz帷 o wstawiennictwo b這gos豉wionych biskup闚 m璚zennik闚 o m康ro嗆 dla pasterzy i ca貫go duchowie雟twa naszej diecezji?
#3 | kebab dnia grudzie 07 2009 16:03:56
w og鏊e, nie ka盥y odczuwa taka potrzeb
#4 | kwisniewski dnia grudzie 07 2009 16:08:54
Warto pomy郵e wi璚 o nowej podstronie by nie szuka w setkach tekst闚 . Podstrona ju ma nazw:P這cczanie znani i nieznani w XX wieku
#5 | @ kebab dnia grudzie 07 2009 16:38:27
Nie kt鏎zy nie odczuwaj nawet potrzeby wypr騜niania si w miejscu odosobnienia, ubikacji. Tylko po co o tym gada? Prawicowcy to z definicji ludzie na pewnym poziomie.
#6 | kebab dnia grudzie 07 2009 16:41:41
a kto powiedzia, 瞠 ja prawicowiec, Bo瞠 bro, tfu...
#7 | Adwentowo dnia grudzie 07 2009 20:09:04
Czekam na cz窷 III, kt鏎a powinna dotyczy monografii historycznej naszego miasta oraz opus vitae, Arcybiskupa czyli "Wyk豉d liturgii Ko軼io豉 Katolickiego".

Zapraszam na: http://www.nowowi...
#8 | !!! dnia grudzie 07 2009 21:59:31
Najwybitniejszy polski liturgista wszechczas闚! I jeden z wa積iejszych w Europie
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzaj帷y:
Kod potwierdzaj帷y


Oceny
Tylko zarejestrowani u篡tkownicy mog ocenia zawarto嗆 strony
Zaloguj si , 瞠by m鏂 zag這sowa.

Brak ocen. Mo瞠 czas doda swoj?
Dzisiaj imieniny obchodz
Wies豉w, Wies豉wa, Leokadia, Joanna, Natasza, Aneta
Google +1
Tweetnij nas!
Kana造 RSS
Patriotyczna nuta
Play
Radio - TV
  • TV Trwam
  • Radio Maryja
  • Niepoprawne RadioPL
  • Radio Wnet
  • Katolickie Radio P這ck
  • Polskie Radio Armii Krajowej "Jutrzenka"
Najnowszy album
· ZO 2016
· Zobacz ca陰 galerie
Losowa fotka
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這
Aktualnie online
· Go軼i online: 6

· U篡tkownik闚 online: 0

· ㄠcznie u篡tkownik闚: 308
· Najnowszy u篡tkownik: obogano
字edni ruch dzienny
Odwiedzi這 og馧em : 23607537
Strona dzia豉 od 3888 dni
6071 odwiedzaj帷ych dziennie
23,607,537 unikalne wizyty