Grudzie 10 2018 22:45:37
Nawigacja
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
· Pi瘯no
· Dieta
· szukam na randk
· Zmiana mieszkania
· Intryguj帷a wiedza
Najciekawsze tematy
Brak temat闚 na forum
Ostatnie artyku造
· Komenda Miejska Poli...
· Postanowienie S康u R...
· Ruch Spo貫czny im. P...
· Z這ty s豉bszy w I kw...
· Sk豉dowisko odpad闚 ...
Ostanie komentarze
Newsy
[url=http://publish.ly...
[url=https://emaze.me/...
TIKTOK hack 2019 gener...
TIKTOK hack 2019 gener...
[url=http://vk.com/pag...
[url=http://vk.com/pag...
[url=http://vk.com/pag...
[url=http://vk.com/pag...
CZE汎 ICH PAMI犴I !
W W這clawku opozycja o...
jestem pewien ze pos這...
marsz emeryt闚 robi Da...
Gra篡na Przybylska Wendt
[url]http://www.bibula...
Dzi wida ze PIS si ...
[url]https://l.faceboo...
Oby, panie prezesie, oby.
Gdyby tam zostal to uw...
Je瞠li przestaniesz ko...
[url]https://www.poema...

Artyku造
I ju nie zostan os康...
realista, Twoje s這wa ...
Zruga nas nieco b璠帷...
Europa zmierza w stron...
warto piel璕nowa pami耩
niepr璠ko poznamy prawd
ciekawe czy Kisieli雟c...
瞠 obwodnica p這cka zo...
zgodnie z pismem min.i...
S康 Rejonowy w Sochac...

Galeria
powiadomic
ORMO wiecznie zywe
fajna laska z tej blon...
[url]http://wpolityce....
tym kapelanom II S nie...
kwiatonosz
ciekawe choroby kaczy...
to tak jak gra w tusko...
安ietna by豉 ta bajka,...
was? przecie ty jeste...
Najcz窷ciej...
...czytane newsy:
Powitanie ministra Ziobro w P這cku
Zaproszenie na uroczysto軼i
Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski w Przasnyszu
Chwila bez polityki, czyli jazda "bez trzymanki"
SKANDAL! CENZURA POLITYCZNA W DZIENNIKU.PL
30 lat temu. "Prawda o p這ckiej Solidarno軼i"
Wniosek o pozbawienie honorowego obywatelstwa miasta P這cka
Podzi瘯owania
Ucieka przed kryzysem
93 rocznica odzyskania niepodleg這軼i w P這cku


...czytane artyku造:
Ruch Spo貫czny im. Prezydenta Lecha Kaczy雟kiego
Postanowienie S康u Rejonowego w P這cku
Marek Martynowski: Zanim zag這sujesz poznaj mnie i moje pogl康y
Forum M這dych PiS w P這cku
Klub GP w P這cku
Sk豉dowisko odpad闚 w Rachocinie do zamkni璚ia?
Z這ty s豉bszy w I kwartale nie tylko od euro, ale i walut regionu
Komenda Miejska Policji w Plocku-odpowied
Apel do radnych
Pa雟two bez g這wy


...ogl康ane fotki:
p1000098.jpg
zyrardow4_1.jpg
758cb69f3fd1b0a4c2b4abb8bcd3fa85.jpg
32e013d208bd4ab872c69543bdd1041f.jpg
msza10.jpg
msza2.jpg
adsc06958.jpg
terlikowski2.jpg
img_0037.jpg
kongres-pis-029.jpg

Polub nas na Facebook i pole stron znajomym!
Zobacz tak瞠
· Biblioteka im. Zieli雟kich do uratowania? Jest pro軸a senatora Martynowskiego o zmian ustawy
· To nie jest lek
· Jest pe軟a ta鄉a Belka-Sienkiewicz
· Tak doj Gostynin, a jak jest w P這cku?
· A jak jest u nas lokalnie?
· Stan rozwoju powiatu p這ckiego pod rz康ami PSL jest na niskim poziomie
· Prof. Andrzej Nowak: wsp馧czesna Rosja rz康zona jest przez ludzi s逝瘺
· Jest gorzej ni tragicznie. Sytuacja finansowa na Mazowszu przypomina t z Detroit?
· "Lat 40 par rz康zili tu ruskie teraz u w豉dzy jest stronnictwo pruskie"
· Jaros豉w Kaczy雟ki: Warunkiem zwyci瘰twa jest jedno嗆. Nie dajmy si podzieli
· Kto jest z salonu, kto jest z III RP. Pu豉pki prawicowego rozumu. "Modne sta這 si epatowanie radykalizmem"
· We Wroc豉wiu, O豉wie... ju jest. Czy w P這cku b璠zie rondo 皋軟ierzy Wykl皻ych?
· Jaros豉w Kaczy雟ki: Tylko Prawo i Sprawiedliwo嗆 jest dzisiaj opozycj
· Opowie嗆 o dr Mikulskim, czyli czym jest prawdziwe po鈍i璚enie
· Bohater闚 prze郵adowano, mordowano, skazano na niepami耩. Bandyt闚 honorowano imionami nazw ulic. Dzisiaj obowi您kiem naszym jest naprawa tego wszystkiego
Artur G鏎ski: czym jest prawica?
P這ck


Dekadencja prawicy

Przede wszystkim mamy dzi wiele nieporozumie dotycz帷ych poj璚ia „prawica”. Pierwszym zjawiskiem, na kt鏎e nale篡 zwr鏂i uwag, jest relatywizacja tego poj璚ia w obszarze formacji prawicowych, co prowadzi do ca趾owitego zap皻lenia w my郵eniu i dzia豉niu. Nale篡 pami皻a, 瞠 mamy r騜ne prawice, kt鏎e r騜nie pojmuj prawicowo嗆, cz瘰to bardzo r騜nie rozk豉daj帷 akcenty ideowo-programowe. To prowadzi do spor闚 ideowych, a w konsekwencji do spor闚 politycznych mi璠zy prawic integraln, narodow, konserwatywno-liberaln czy antykomunistyczn (przy za這瞠niu, 瞠 ta ostatnia te mie軼i si w szerokim poj璚iu prawicy). W tych sporach dochodzi do gorsz帷ego zjawiska licytowania si, kto jest mniej prawicowy lub bardziej prawicowy i prze軼igania si w oskar瞠niach o zdrad prawicowych idea堯w. To sprawia, 瞠 prawica, kt鏎a i tak jest s豉ba, zamiast 陰czy si wobec wsp鏊nych wrog闚 (libera堯w i postkomunist闚), dla realizacji wsp鏊nych cel闚, popada w g喚bokie podzia造, co pog喚bia jej rozproszenie.
Nie ma jednak w徠pliwo軼i, 瞠 obok „pychy” prawicy „prawdziwej” do relatywizacji poj璚ia „prawicowo軼i” przyczynia si faktyczne zjawisko „pragmatycznego” wpisywania do program闚 partyjnych hase lewicowych (socjalizm w gospodarce, demokracja, biurokracja itd.), a z drugiej strony rezygnowania z hase prawicowych (鈍i皻o嗆 w豉sno軼i, niskie podatki, bezwzgl璠na ochrona 篡cia pocz皻ego itd.) przez formacje odwo逝j帷e si coraz bardziej nie鄉ia這 do tradycji prawicowej, kt鏎e uczestnicz w 篡ciu politycznym systemu demokratycznego.
Dlaczego tak si dzieje? System demokratyczny, a szczeg鏊nie zjawisko demokracji medialnej wymusza si璕anie po lewicowe formy walki politycznej (populizm) i zabieganie o szerszy elektorat, ni tylko prawicowy, kt鏎y – mam tu na my郵i 鈍iadomych, zadeklarowanych wyborc闚 prawicowych – jest w gruncie rzeczy do嗆 elitarny. Zatem mamy zjawisko odchodzenia od poj璚ia „prawicowo軼i” i rezygnacji z r騜nych programowych deklaracji prawicowych ze wzgl璠u na zabieganie przez partie nominalnie prawicowe o centrowy i bezideowy elektorat, kt鏎y jest coraz szerszy. A jest on szerszy z jednej strony w豉郾ie dlatego, 瞠 prawicowo嗆 jest skutecznie „rozmywana” i „rozmi瘯czana” w programach partii nielewicowych, a z drugiej strony dlatego, 瞠 post瘼uje generalnie proces wyp逝kiwania idei z polityki, co pog喚bia analfabetyzm ideowo-polityczny przeci皻nego wyborcy, kt鏎y – takie jest za這瞠nie demokracji medialnej – dokonuj帷 wyboru przy urnie ma kierowa si emocjami a nie rozumem, ulotnymi has豉mi a nie ideami i programami partii. Zatem lewicowo-populistyczne instrumenty walki politycznej spowodowa造 de facto wykluczenie z polityki idei wy窺zych.
To sprawia, 瞠 mamy do czynienia z upadkiem formacji prawicowych i my郵i prawicowej. Partie coraz rzadziej odwo逝j si w nazwach do prawicowych etykiet, a w programach do hase integralnie prawicowych, a je郵i to czyni, przewa積ie wypadaj na margines 篡cia politycznego. Prawdziwa prawicowo嗆 nie jest dzi popularna, nie jest chwytliwym has貫m. Staje si faktycznie „klubowa”. Jest najwy瞠j pewnym 鈍iadectwem stania „przy na p馧 zdeptanych sztandarach”. Dlatego cz窷ciej spotykamy j w obszarze kultury ni w polityce. Ale, co gorsze, r騜ne kluby integralnie konserwatywne nie chc podj望 si odpowiedzialnego zadania inspirowania i ideowego „zap豉dniania” formacji „prawicowych”, kt鏎e utrzymuj si na fali bie膨cej polityki demokratycznej kosztem olbrzymich kompromis闚 (cena, jak si p豉ci za mo磧iwo嗆 rz康zenia). Przez swoj bezwzgl璠n krytyk, nie uwzgl璠niaj帷 otaczaj帷ej nas rzeczywisto軼i, kluby te rw ostatnie nici 陰cz帷e je z prawic parlamentarn. Degraduj帷 „prawic” sejmow, prawica pozasejmowa sama pozbawia si realnego wp造wu na rzeczywisto嗆 polityczn. Tym samym faktycznie pog喚bia kryzys prawicy i polityki prawicowej.
Po tych kilku krytycznych uwagach o zjawiskach, z kt鏎ymi mamy do czynienia w naszym 篡ciu publicznym (politycznym) i o dekadencji prawicy, postarajmy si teraz uchwyci istot samej prawicowo軼i.

Prawicowo嗆 a konserwatyzm

Aby zidentyfikowa tre嗆 poj璚ia „prawica” i nada mu rzeczywist tre嗆, trzeba odwo豉 si do tradycyjnego pojmowania prawicy, do jej genezy i 廝鏚豉, do jej w sensie teoretycznym najczystszej postaci: do KONSERWATYZMU.
Czym jest konserwatyzm? Nie ma jednej definicji konserwatyzmu, jak nie ma jednej polityki konserwatywnej, jak nie ma jednej prawicy.
Konserwatyzm narodzi si jako odpowied na ideologie lewicowo-liberalne, g堯wnie by reakcj na o鈍ieceniowe has豉 i praktyk spo貫cznej r闚no軼i w XVIII i XIX w. By odpowiedzi na r騜ne zjawiska rewolucji, a sta si antytez lewicowo軼i, socjalizmu, komunizmu i liberalizmu. W ci庵 dw鏂h wiek闚 konserwatyzm rozwin掖 si do jednej z najpe軟iejszych, a tak瞠 najbardziej konsekwentnych i rozs康nych doktryn politycznych. (Nie jest ideologi, gdy jest odzwierciedleniem natury, a nie intelektualnym projektem ludzkiego rozumu.)
Nie ma w徠pliwo軼i, 瞠 konserwatyzm jest orientacj intelektualn i filozoficzn. 安iatopogl康 konserwatywny jest zakorzeniony – z jednej strony – w Tradycji, a z drugiej – w warto軼iach ponadczasowych, g堯wnie religijnych. Cho odwo逝je si do idei wy窺zych, nie jest idealistyczny, cho g這si has豉 moralnej czysto軼i, ma 鈍iadomo嗆 grzechu pierworodnego i rozdwojonej natury cz這wieka. Cho chce silnego pa雟twa, zawsze by or璠ownikiem wolno軼i.
Konserwatyzm jest tak瞠 postaw zachowawcz, kt鏎a ka瞠 piel璕nowa to, co dobre i sprawdzone. Jak pisze Roger Scruton, konserwatyzm jest za zmian, ale pod warunkiem, 瞠 zmiana jest r闚nie ci庵這軼i.
Jednym s這wem konserwatyzm jest esencj prawicowo軼i – bez konserwatyzmu nie ma prawdziwej prawicy.
Mamy r騜ne historyczne odmiany konserwatyzmu: „konserwatyzm ewolucyjny” (Edmund Burke, Alexis de Tocqueville), „tradycjonalizm” (Joseph de Maistre, Louis de Bonald, Karl Ludwig von Haller), „rewolucyjny konserwatyzm” (Ernst Junger, Oswald Spengler, Carl Schmitt). W XX wieku ukszta速owa造 si r騜ne „neokonserwatyzmy” (np. ameryka雟ki)
W Polsce mieli鄉y sw鎩 konserwatyzm, ukszta速owany w XIX wieku w ka盥ym z trzech zabor闚, a zdeterminowany nasz sytuacj narodu bez pa雟twa. W zaborze pruskim by這 to przede wszystkim odwo豉nie do „ultramontanizmu”. W zaborze rosyjskim trzema g堯wni przedstawicielami dzia豉nia i my郵enia konserwatywnego byli – z jednej strony reakcyjni margrabia Aleksander Wielopolski i Henryk Rzewuski, a z drugiej reprezentant „bia造ch” Ludwik G鏎ski. W zaborze austriackim wyst瘼owa豉 ca豉 plejada konserwatyst闚, pocz患szy od Antoniego Zygmunta Helcla przez konserwatywno-liberalnych Sta鎍zyk闚, po „konserwatyzm szlachecki” Podolak闚,
W okresie mi璠zywojennym polscy konserwaty軼i czerpali g堯wnie z dorobku Akcji Francuskiej i pi鄉iennictwa Charlesa Maurrasa, kt鏎y reprezentowa „konserwatyzm integralny”, swoist mieszank „tradycjonalizmu” i „nacjonalizmu”. Pozwol sobie w tym miejscu odwo豉 do jednego z g堯wnych konserwatyst闚 tamtego okresu, wsp馧za這篡ciela Klubu Zachowawczo-Monarchistycznego Konstantego hr. Broel-Platera, kt鏎y tak oto trafnie, a esencjonalnie uj掖 w 1932 r., czym jest czysty konserwatyzm: „Cztery nienaruszalne kanony dogmatyczne zakonu zachowawczego to: 1/ ustalenie i utrzymanie tradycji narodowej; 2/ urobione i utrwalone poj璚ie stosunku i szacunku wzgl璠em w豉dzy; 3/ 陰czno嗆 z organizacj ko軼ieln i poddawanie si chrze軼ija雟kiej dyscyplinie; 4/ 軼is貫 stosowanie si do regu etyki”. Zatem konserwatyzm doktrynalny opiera si na czterech filarach: Tradycji, Autorytecie, Religii i Etyce. Ka盥a wsp馧czesna prawica powinna o tych s這wach-kluczach konserwatyzmu pami皻a i przekuwa na r騜ne postulaty programowe.

Oblicza polskiej prawicy

Obecnie, odwo逝j帷 si do tradycyjnych poj耩, mo積a dostrzec trzy nurty konserwatywne w鈔鏚 polskiej prawicy: 1/ konserwatyst闚-tradycjonalist闚 (ultrakonserwatyst闚), 2/ liberalnych konserwatyst闚 (neokonserwatyst闚), 3/ narodowych konserwatyst闚.
1/ Pierwszy nurt konserwatywny, najmniej liczny, jest te najs豉biej upolityczniony. To elitarne grono, ten swoisty „zakon ducha”, piel璕nuj帷y „b喚kitny kwiat idea逝”, odwo逝je si do ca貫j spu軼izny doktryny konserwatywnej, ale za najwa積iejsze jej elementy uznaje religi katolick i silne Pa雟two. Jak pisa Thomas Stern Eliot, tacy konserwaty軼i skupiaj si w ma造ch kr璕ach (klubach), z陰czonych nie tyle wsp鏊not politycznych program闚, co zespolonych zbli穎nym poczuciem smaku, podobn wra磧iwo軼i etyczn i estetyczn. Je郵i nie udzielaj si czynnie w polityce, to dlatego, 瞠 nie lubi wiecowego tonu i obrzydzenie ich ogarnia na my郵 o kub豉ch pomyj, co dzie wylewanych w polityce demokratycznej na dusz spo貫cze雟twa. Jednak czasem si zdarza, 瞠 do polityki wchodz, wnosz帷 do niej niedzisiejsze has豉 czysto軼i i moralno軼i w 篡ciu publicznym, cho 鈍iadomi, 瞠 cz這wiek jest s豉by, ska穎ny grzechem pierworodnym. Ponadto podnosz postulat silnej w豉dzy opartej na autorytecie i stoj帷ej na stra篡 prawa.
Ten nurt mo積a znale潭 w Prawicy RP, a jego odpryski s dostrzegalne w Prawie i Sprawiedliwo軼i.
2/ Drugi nurt wydaje si bardziej liczny, bo skupia ludzi, kt鏎zy nie gardz polityk, ale kt鏎zy cz瘰to w polityce demokratycznej odnale潭 si nie mog, bo wci捫 nie potrafi wyzby si kr瘼uj帷ej ich mentalno軼i konserwatywnej. Dla nich g堯wne has豉 to w豉sno嗆 prywatna i gospodarka rynkowa, walka z biurokracj i etatyzmem pa雟twowym. Neokonserwaty軼i ci staraj si pogodzi interes cz這wieka i Polaka, ludzko軼i i ojczyzny. Wbrew g這szonym has這m o realizmie politycznym cz瘰to brak temu nurtowi w豉軼iwego rozpoznania rzeczywisto軼i politycznej w pa雟twie demokratycznym, kt鏎e jest dla nich obcym cia貫m.
Najbardziej charakterystyczne dla tego nurtu jest konserwatywne skrzyd這 Unii Polityki Realnej. R闚nie do konserwatywnych-libera堯w mo積a zaliczy Kazimierza M. Ujazdowskiego i cz窷 polityk闚 Polska Plus (cho pos這wie Libicki i Tomczak nale膨 do pierwszego nurtu). Reszt闚ki tej formacji ideowej mo積a te odnale潭 w „morzu liberalizmu” Platformy Obywatelskiej.
3/ Trzeci nurt jest wybitnie polityczny, co umo磧iwia po陰czenie dw鏂h tradycji: narodowo-demokratycznej i konserwatywnej. Charakteryzuje go szacunek dla tradycji i autorytet闚, g喚boka religijno嗆, uznanie hierarchicznej struktury spo貫cznej przy jednoczesnym podkre郵aniu zasad dobra wsp鏊nego i pomocniczo軼i. Ci konserwaty軼i krytykuj tendencje centralistyczne ultrakonserwatyst闚, a jednocze郾ie przestrzegaj przed liberalnym fetyszem indywidualizmu, tak bliskim liberalnym konserwatystom. Cho narodowi konserwaty軼i s za ewolucyjno軼i zmian, potrafi by dynamiczni i pragmatyczni w dzia豉niu, bo pomimo konserwatywnych pogl康闚 nie maj konserwatywnej mentalno軼i. Nie s elitarystami. G堯wnym akcentem w ich polityce ostatnich lat by sprzeciw wobec tendencji unifikacyjnych, kt鏎e wyst瘼uj w procesie integracji europejskiej.
Do tego nurtu zaliczam tych polityk闚, kt鏎zy odwo逝j si do tradycji endeckiej. Dzi przewa積ie s poza polityk, a wcze郾iej byli w Zjednoczeniu Chrze軼ija雟ko-Narodowym, Lidze Polskich Rodzin i r騜nych stronnictwach narodowych. Personifikacj tego kierunku w ostatnich latach by Roman Giertych.
Pami皻ajmy jednak, 瞠 w okolicach prawicy sytuuj si tak瞠 politycy: A. katoliccy („fundamentali軼i”) i B. niepodleg這軼iowo-antykomunistyczni. Do pierwszych zaliczam g堯wnie dzia豉czy r騜nych organizacji katolickich, w tym zwi您anych ze 鈔odowiskiem Radia Maryja. Drugi nurt reprezentuje orientacja „pi連udczykowska”, maj帷a swoj genez w dawnym KPN-ie lub w 鈔odowisku Porozumienia Centrum. O tych kr璕ach politycznych mo瞠my m闚i, 瞠 nale膨 do centro-prawicy. I cho w豉郾ie tym formacjom centro-prawicowym najcz窷ciej stawiany jest zarzut zdrady prawicy, to nale篡 pami皻a, 瞠 nigdy one nie by造 prawic integraln i nie by造 zakorzenione intelektualnie w my郵i konserwatywnej.
Formacje centrowe (lecz antylewicowe) wesz造 w naturalny sojusz z prawic konserwatywn, jak „legioni軼i” J霩efa Pi連udzkiego z wile雟kimi „簑brami” w II Rzeczypospolitej. Wtedy by to Bezpartyjny Blok Wsp馧pracy z Rz康em, dzi to Prawo i Sprawiedliwo嗆. Bowiem w demokracji medialnej, gdzie kr鏊uje populizm i powierzchowno嗆, gdy mamy upadek my郵i prawicowej i prawicowych formacji politycznych, gdy ludzie nie rozumiej, co to prawica i prawicowo嗆, jedynie oparty na kompromisie sojusz formacji centrum i prawicy daje realn szans na pokonanie liberalnej lewicy i realizacj cho熲y cz窷ci hase prawicowych (konserwatywnych). Dzi nie ma innej drogi i d逝go nie b璠zie.

dr Artur G鏎ski
AddThis:

Komentarze
#1 | lukasz karolak dnia grudzie 07 2009 13:21:15
Raz jeszcze - DIZ艼UJEMY!Smile
Dodaj komentarz
Nick:

Kod potwierdzaj帷y:
Kod potwierdzaj帷y


Oceny
Tylko zarejestrowani u篡tkownicy mog ocenia zawarto嗆 strony
Zaloguj si , 瞠by m鏂 zag這sowa.

Brak ocen. Mo瞠 czas doda swoj?
Dzisiaj imieniny obchodz
Julia, Daniela, Bogdan, Bohdan, Judyta, Grzegorz
Google +1
Tweetnij nas!
Kana造 RSS
Patriotyczna nuta
Play
Radio - TV
  • TV Trwam
  • Radio Maryja
  • Niepoprawne RadioPL
  • Radio Wnet
  • Katolickie Radio P這ck
  • Polskie Radio Armii Krajowej "Jutrzenka"
Najnowszy album
· ZO 2016
· Zobacz ca陰 galerie
Losowa fotka
Logowanie
Nazwa u篡tkownika

Has這



Nie mo瞠sz si zalogowa?
Popro o nowe has這
Aktualnie online
· Go軼i online: 4

· U篡tkownik闚 online: 0

· ㄠcznie u篡tkownik闚: 308
· Najnowszy u篡tkownik: obogano
字edni ruch dzienny
Odwiedzi這 og馧em : 23616978
Strona dzia豉 od 3889 dni
6072 odwiedzaj帷ych dziennie
23,616,978 unikalne wizyty